Velkommen til Behandlingsstederne Søbæk 2019
Ønsker i aktuelle informationer om skoleåret så klik på ” Hent Materiale ” hvor vi løbende uploader nyhedsbreve , skolebusplaner og anden information.
Vore døgntilbud samt dag & skoletilbud er alle målrettet børn og unge med special pædagogiske behov, som af forskellige årsager ikke kan fungere i almene sammenhænge. Vi udvikler os løbende og har en bred vifte af tilbud, der tilgodeser langt de fleste børns behov. Børn og unge er forskellige og skal behandles forskelligt og derfor er vore afdelinger indrettet så vi kan arbejde med forskellige målgrupper.
Vi visiterer børn og unge med adfærd og trivselsproblemer.
Visse af vore børn og unge visiteres fordi de har tilpasningsproblemer. De har dårligt identitet og negativ selvopfattelse og mangler basal selvforståelse og de mangler sociale kompetencer og evnen til at begå sig iblandt andre. De mistrives ofte og har ofte svigtende motivation, koncentration og sporadisk fremmøde. Mange har typisk haft en ustabil skolegang med mange brudte forløb bag sig.
Vi visiterer børn og unge med Autisme og andre udviklings forstyrrelser
Til Søbæk visiteres endvidere børn og unge med Autisme og andre konstaterede udviklings forstyrrelser indenfor Autismespektret børn med ADHD, OCD, Asperger eller Tourette. Disse børn har ud fra Deres forudsætninger og diagnose behov for special pædagogisk støtte og hjælp for at fungere i tilværelsen.
Vi visiterer børn og unge med kommorbide psykiske lidelser. Vi visiterer børn og unge med komorbide psykiske lidelser som har ” ondt i livet ” Jeg svage ” unge med angst problematikker, borderline samt personligheds og identitets forstyrrelser.
Det sociale arbejde på Søbæk
Alle børn eller unge er primært visiteret af de sociale myndigheder med udgangspunkt i barnets ”Særlige Sociale behov”. Alle har helt særegne behandlingsbehov som gør, at de typisk har svært ved at kunne fungere alene med sig selv og navnligt i fællesskab med andre.
Barnet – den unge skal lære at indgå i almene sociale sammenhænge og derved forstå sociale ”spilleregler ” så han / hun kan agere i et fællesskab med andre – i et rum med gensidig respekt og forståelse. Forudsætningen for at ”kunne nå” og påvirke barnet er, at der er en god relation. Barnet / den unge skal have tillid til de voksne og kunne se fornuften i de aftaler der indgås.