1000 dages programmet for en god start på livet
I 2019 har regeringen afsat penge af finansloven, til et program med navnet “1.000-dages-program – en bedre start på livet” som skal køre frem til 2022. Til dette projekt har regeringen afsat 1 milliard kroner af finansloven, som skal forbedre, som det også ligger i projektnavnet – livet hos børn, som fødes ind i en udsat familie.
Hvilke børn hjælper programmet?
Regeringen har valgt at programmet skal hjælpe børn fra deres spæde start, i alderen 0-3 år. For at kunne hjælpe disse børn, skal der sættes en række initiativer i værk, der sikrer at udsatte familier med børn i denne aldersgruppe opdages tidligt, sådan at de kan få den nødvendige hjælp til en god start på livet.
Grunden til at der fokuseres på børnene i de allerførste 1.000 dage af deres liv, er at her danner børnene deres grundlæggende sociale, kognitive og adfærdsmæssige kompetencer. Allerede når børn er 3 år og op til skolealder, kan der ses en forskel på helt op til 2 år på sociale-, sproglige- og matematiske kompetencer. Derfor er det vigtigt at lave en indsats allerede i en tidelig alder.
Hvordan skal pengene bruges?
Der er et ønske om at fordele pengene, sådan pengene er med til at styrke dem der passer og plejer barnet i deres første periode. Pengene bliver derfor fordelt mellem hhv. dagtilbud, hjemmet og sundhedsplejen, hvor fordelingen ser ud som følgende:
- Dagtilbud:
- 760 mio. kr. til at skabe Dagtilbud af høj kvalitet, med flere pædagoger til dagtilbud hvor der er mange 0-2 årige børn fra sårbare familier. Mere præcist skal der ansættes 460 uddannede pædagoger i omkring 450 daginstitutioner. De udvalgte institutioner er valgt ud fra hvor der er 25% af børnene, hvor forældrene modtager minimum 80% tilskud til daginstitution pladsen eller socialpædagogisk fripladstilskud.
- 75 mio. kr. sættes af til efteruddannelse af pædagoger og dagplejere, som arbejder med udsatte børn i deres første 1.000 dage. Pædagoguddannelsen byder ikke på en specialisering indenfor sårbare børn og deres første 1.000 dage. Dertil er der kun omkring 10% af landets dagplejere der har en pædagogisk uddannelse. Omkring 35% af børn fra udsatte familier er indskrevet i en dagpleje, derfor vil det gavne at løfte de pædagogiske kompetencer hos medarbejderne i dagplejen.
- Barnets hjem:
- 115 mio. kr. til tiltag såsom screening, dialog og vejledning til forældre, som skal foregå i barnets hjem.
- 5 mio. kr. skal bruges til materiale som kan lære forældrene om barnets udvikling, forventningerne mellem forældre og dagtilbud, samt sunde madvaner.
- Sundhedsplejen:
- 45 mio. kr. skal øge sundhedsplejeindsatsen til udsatte børn, efter barnets først år.
Hvordan skal indsatsen forbedre disse indsatsområder?
Overordnet skal indsatsen være med til at eliminere den negative sociale arv. Herunder skal indsatsen sikre at barnet får en bedre skolegang, bedre tilknytning til arbejdsmarkedet og holder sig fra en kriminel løbebane.
Mange børn får ikke hjælp før det er for sent, og dette kan have alvorlige konsekvenser for barnets fremtid. Da det vides at kompetencerne hos det pædagogiske personale har en høj betydning for barnets udvikling, kan indsatsen gøre en tydelig forskel for de udsatte børn, som sikrer en sund fremtid.
Synes du det var spændende at læse om 1000 dages programmet, så følg ‘Find Sociale Tilbud på Facebook, Instagram og LinkedIn – så er du godt klædt på til dig arbejde med viden der giver værdi.