Velkommen til opholdsstedet Golfstrømmen
Golfstrømmen er et familielignende socialpædagogisk børne- og ungehjem for 11 børn og unge i alderen 12-18 år ved indskrivningen. Vi modtager børn og unge, der af forskellige årsager ikke længere kan bo hjemme.
På Golfstrømmen får de en erstatning for et hjem. Professionelle og nærværende voksne tager sig af dem og giver dem et hjem og en hverdag, hvor de er trygge og trives.
På Golfstrømmen leverer vi en specialpædagogisk indsats af faglig høj kvalitet. Størstedelen af vores personale er uddannede pædagoger, der har erfaring med anbragte unge med særlige behov.
Golfstrømmen holder til i nyrenoverede lokaler i Rude, der ligger mellem Skælskør og Næstved.
Golfstrømmen har rigtig gode erfaringer og resultater med udsatte og sårbare børn og unge, der udviklingsmæssigt, socialt som fagligt er sat tilbage, gået i stå, kørt af sporet eller i en uønsket retning.
Årsagerne kan være mange. Hos os er det typisk grundet opvækstvilkår, mobning, samarbejde/trivsel i hjemmet, indlæringsvanskeligheder eller andet der gør det vanskeligt for den unge/barnet at navigere, trives og udvikles optimalt i deres nuværende omgivelser.
Vi tilrettelægger et individuelt udviklingsforløb, der tager udgangspunkt i den unges/barns ressourcer og nærmeste udviklingszone. Altid med det sigte at kunne opnå og mestre flest mulige færdigheder og kompetencer til at mestre livet som voksen.
Vores metoder:
- Anerkendende tilgang
- Strukturelt pædagogisk tilgang og relations pædagogik
- Relations pædagogisk
- Miljø terapeutisk tilgang
- Den gode tilknytning
- Mentalisering
Alle medarbejder har haft uddannelse i alle vores Metoder af vores Supervisorer og Psykolog/specialist i Klinisk Børnungepsykologi. Grethe Lohmann Jayatissa.
Golfstrømmen er godkendt som socialt tilbud i henhold til lov om social service til følgende:
12 pladser efter SEL § 66 stk. 1. nr. 5. Heraf kan faciliteres 1 akutplads samt 3 udslusningspladser efter SEL § 76 / 107.
Alderen for tilbuddets målgruppe er 12-23 år.
Målgruppen er autismespektrum, opmærksomhedsforstyrrelse eller andre psykiske vanskeligheder, tilknytningsforstyrrelse eller omsorgssvigt.
Betingelsen for at bo på Golfstrømmen efter § 107 er, at den unge skal have været anbragt her først efter § 66.
Kortfattet oversigt over metoder:
Metoder og pædagogiske tilgange på Opholdsstedet Golfstrømmen
Overordnet handler arbejdet på Golfstrømmen om at skabe en tryg og respektfuld relation til barnet/den unge. Erfaring viser, at barnet/den unge udvikler sig gennem relationer til stabile, troværdige og omsorgsfulde voksne, uanset deres udfordringer og baggrund.
Anerkendende pædagogik
Personalet behandler alle unge med anerkendelse og respekt, og al adfærd betragtes som kommunikation. Målet er at støtte de unge i at forstå sig selv og andre for at styrke deres selvforståelse, trivsel og sociale kompetencer. Personalet skal understøtte de unges behov for selvbestemmelse, medinddragelse og medbestemmelse. Relationerne mellem personale og unge er asymmetriske, men personalet stræber efter ligeværdige samtaler og relationer, hvor de unges perspektiv er lige så værdifuldt som personalets. Det er personalets ansvar at skabe rum for de unges tryghed og trivsel.
Mentaliseringsbaseret tilgang
Mentalisering indebærer at kunne forstå egne og andres tanker og følelser. Personalet på Golfstrømmen bruger mentalisering aktivt ved at reflektere over handlinger og udvise empati. Dette skaber en forstående og støttende atmosfære, der gør det lettere at håndtere konflikter. Personalet hjælper de unge med at udvikle deres evne til at forstå egne og andres tanker og følelser gennem daglige samtaler og relationer. Visuelle modeller bruges som støtte i samtalerne.
Autismepædagogik/struktureret pædagogik
Golfstrømmens struktur er centreret omkring en fælles dags og ugeplan, som skaber forudsigelige daglige og ugentlige rutiner. Denne struktur hjælper de unge med at bevare overblik, planlægge og forberede sig, og skaber tryghed og stabilitet. Strukturen kommunikerer tydeligt til de unge, hvad de skal gøre, hvilket mindsker stress og øger selvstændigheden. Strukturen støtter også de unge i at deltage i skole, uddannelse og fritidsaktiviteter, enten på Golfstrømmen eller i nærområdet.
Low arousal/afstemt pædagogik
Denne metode anvendes til at håndtere problemadfærd og til generel interaktion med de unge. Low arousal handler om at skabe tryghed og trivsel gennem rolig og afstemt adfærd fra personalets side, hvilket reducerer stress og konfliktniveauet. Udvikling og læring sker ikke i konfliktøjeblikket, men ved opfølgning, når den unge er rolig. Personalet undersøger konflikter med nysgerrighed og anerkendelse for at forstå og ændre fremtidige situationer.