Før overtagelse af en plejebolig på plejecentret er der en del økonomi der skal være i orden.Beboerindskud – Beboerindskuddet opkræves af boligselskabet og kan variere fra kr. 29.000 – 40.000 kr. alt efter, hvilken bolig du skal flytte ind i. Oplysninger om indbetaling af indskud kommer sammen med lejekontrakten. Har du ikke mulighed for at betale hele eller delvis af indskuddet, kan du søge om indskudslån i Borgerservice på Rådhuset eller på Borger.dk under Beboerindskud. Første måneds husleje – Vi har flydende indflytning, dvs. indflytningsdatoen sættes efter hvornår boligen er klar. Der opkræves en måneds husleje, hvis du flytter ind fra d. 1. alternativt reguleres huslejen alt efter indflytningsdatoen. Forudbetalingen af husleje kan variere fra kr. 4000 til 10.000 alt efter, hvilken bolig du skal flytte ind i. Oplysninger om indbetaling af husleje kommer sammen med lejekontrakten. Har du ikke mulighed for at betale hele eller delvis af huslejen pga. af nuværende udgifter til anden bolig kan du søge et personlig tillæg i Borgerservice på Rådhuset.AdresseændringAt flytte ind i en bolig på plejecentret er som at flytte til hvilken som helst anden lejebolig. Det betyder, at du skal meddele adresseskift til folkeregistret på Rådhuset eller indrapportere det digitalt via borger.dk. Samtidigt skal du vælge ny læge eller acceptere at beholde den nuværende. Dette skal gøres inden 5 dage fra indflytningsdagen. Du kan ikke søge boligstøtte før der er ændret adresse.Overtagelse af boligenAt flytte i plejebolig, er som at flytte ind i en hvilken som helst anden lejebolig. Halsnæs kommune ejer bygningerne, men boligerne administreres af et boligselskab. Det er således boligselskaberne der står for lejekontrakten, ind- og fraflytningssyn samt vedligeholdelse. Hvis du ønsker at foretage ændringer i boligen eller på terrassen, skal du skriftligt ansøge om tilladelse hos boligselskabet, inden disse foretages.Oplysning om indflytningsdatoen kan i visse tilfælde også fås ved telefonisk kontakt til Plejecentret.Du skal derfor også huske at tegne din egen indboforsikring ligesom du selv skal sørge for at melde flytning til folkeregistret, dit telefonselskab, avisabonnementer, licens og lignende. Læs mere i folderen “Jeg flytter i plejebolig”, som kan fås i borgerservice. Flytningen skal du og dine pårørende selv arrangere og betale.Plejeboligerne er ved indflytning uden gardiner og møbler med undtagelse af plejecentrets elevationseng og køleskab, som er fast inventar. Der er opsat loftlamper, som gør det muligt at varetage plejen jfr. arbejdsmiljølovgivningen. Disse lamper opfylder nødvendigvis ikke dine behov, du er derfor velkommen til at supplere med dine egne lamper.Boligen er først og fremmest dit hjem, som skal indrettes efter dine egne ønsker, men det er også en arbejdsplads for vores medarbejdere og derfor omfattet af arbejdsmiljølovgivningen. Generelt frarådes gulvtæpper pga. faldrisiko, men ønsker du det alligevel, skal du eller dine pårørende sikrer tæpperne med dobbelt klæbende klisterbånd eller skridsikkert underlag.