Pædagogik
Opholdsstedets pædagogiske metode har sit afsæt i KRAP, som er en kognitiv, ressourcefokuseret og anerkendende pædagogik. KRAP er kendetegnet ved, at tage udgangspunkt i den anerkendende tilgang til andre mennesker, ved en systematisk inddragelse af de kognitive teorier og behandlingsformer, samt ved en udpræget vægt på det positive, det, der virker.
Det ligger endvidere i KRAP, at vi bygger en såkaldt konstruktivistisk forståelse af mennesket i dets miljø.
Det at blive anerkendt som menneske er et helt basalt menneskeligt behov.
For os er anerkendelse altså en dyb og meget vigtig basis for det enkelte menneske, der kan beskrives som en grundstamme eller et fundament. Et fundament det aldrig er for sent at bygge på, og som samtidig hele tiden skal vedligeholdes.
Anerkendelse skal gives uden bagtanke, og den skal opleves modtaget uden bagtanke.
Den skal ikke følges op af præstations krav.
Det er vores opfattelse, at den grundholdning, som udtrykkes gennem anerkendelse, må være selve den kerne, som pædagogik er gjort af. I mødet med den anden må der være en anerkendelse, en respekt og en forståelse til stede.