Hvor gør vi særligt en forskel?
Det er en af vores klare målsætninger hos Ungstrøm, at vores borgere bliver en integreret del af samfundet på en positiv og udviklende måde. Uanset deres alder, vil der hos Ungstrøm være stort fokus på uddannelse og dag-/beskæftigelsestilbud som en vigtig del af borgerens ophold og udvikling hos os, og det er en af vores væsentlige målsætninger at vi allerede på tidspunktet for indskrivningen af borgeren, afklarer og skaber tilknytning til relevante aktører ud fra gældende målsætninger samt handleplan i samarbejde med anbringende kommune. Vi sætter en stor ære i at gå et skridt længere for at gøre indflytningen og trygheden i opstartsfasen for borgeren ekstraordinær. Det gør vi bl.a. i de tilfælde hvor det kan være nødvendigt at besøge borgeren inden en aktuel indskrivning for at sikre gensidig accept for et samarbejde. Vi ser gerne at alle involverede parter er enige om at grundlaget for en anbringelse og ophold hos UngStrøm er meningsfuld og forventningsafstemt.
Ungstrøms kendetegn
”Hvor liv og sjæl forbindes”- UngStrøms målgruppe er børn og unge i aldersgruppen 12-17 år som er tilpasset målgruppen ”kriminalitetstruede børn og unge”, og det vil derfor blive vurderet om der er behov for en særlig indsats, herunder kriminalpræventiv eller forebyggende indsats. Her aftales der med anbringende myndighed hvilke tiltag der kan komme på tale med den enkelte i spil. Børn og unge i denne ”kategori” anses typisk for at være en hårdere målgruppe at arbejde med, da deres udfordringer udover kriminalitet og misbrug, kan være diagnosticeringer der er ukendte eller ikke færdigbehandlede. Derfor skal der i vores optik udvises en anden type fokus, en mere struktureret og rammesat omsorg, men også en bevidsthed og tålmodighed for bl.a. afbrudte skoleforløb og svigtede forhold i indlæringen. Det er voksne af en helt særlig støbning der skal til for at håndtere, støtte, guide, samt udvise omsorg, forståelse og vidensdele med denne målgruppe. Forbilleder fra den virkelige verden kan fremstå som et krakeleret virkelighedsbillede for dem, men hos UngStrøm bestræber vi os på at gengive en virkelighed der kræver indsats, mod, vilje og styrke for at skabe sin egen vej og finde sig selv i livet.
UngStrøm vil ligeledes modtage unge med f.eks. trivselsforstyrrelser der kommer med massive og/eller udfordrende problemstillinger, herunder sindslidelser/personlighedsforstyrrelser, tidligere eller aktive misbrugsproblematikker, dobbeltdiagnoser (fx misbrugende med personlighedsforstyrrelse), med særligt fokus på børn og unge med en mulig indgang til kriminalitet og unge der har været indblandet i kriminalitet eller har baggrund i et miljø hvor kriminalitet er med fra barnsben. Det kan også være unge med behandlingsdomme, unge der tidligere har været placeret på en sikret foranstaltning, nærmere betegnet UKN-forhold.
UngStrøm er dermed både tænkt på som en kriminalpræventiv og forebyggende foranstaltning, men i lige så høj grad som et behandlende tilbud hvor svært udfordrede unge bliver placeret for at forbedre den enkeltes trivsel og evne til at deltage i samfundet og forebygge kriminalitet og yderligere mistrivsel.
Metode og pædagogik
Vi arbejder med KRAP-metoden, som er en evidensbaseret metode. KRAP står for Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik som danner grundlag for et fælles sprog iblandt vores fagprofiler i personalegruppen. Vi har hos os valgt at implementere KRAP, da vi arbejder med en målgruppe der søger et anerkendende virke, samt kan afhjælpes med ressourcer og støttes på de forskellige kognitive niveauer. KRAP er en metode som har været brugt i mange lag, forskellige lag, gennem flere årtier. Vi har i vores personalegruppe haft stor fokus på den anerkendende og ressourcefokuserede pædagogik, hvor vi oplever gennem tilgang af skemaer og anden faglig materiale, at det kan hjælpe os og støtte i arbejdet med de børn og unge vi møder på vores vej.
KRAP har en metodik der netop virker godt i vores målgruppes samspil. Metoden og tilgangen understøtter de forskelligheder vi møder i vores arbejde, derfor er der en tråd gennem den dokumentation vi udfører som gør det relativt nemt for både myndighed, kollegaer og selv den unge selv at se en progression. Det kan tydes gennem de skemaer vi benytter os af hvor den unge startede i forløbet, eventuelle opstartsvanskeligheder eller udfordringer, for netop at påvise hvor progressiv den unge har været i samspillet med de voksne for at opnå de resultater som nu foreligger. Skemaerne kan også være et redskab hvor udfordringerne har fyldt meget eller mest, til at vise den unge hvor det er tingene bliver svære og hvornår det er vigtigst for den unge at tage bedst muligt imod hjælpen.