Hvor gør særligt en forskel?
På Opholdsstedet Viggo har vi valgt at have særligt fokus på selvstændighed samt de udfordringer der følger med når en ung pludselig ikke betegnes som barn længere. Dette sker dog først ved overgangen til det 18. år – hertil har vi nemlig plads til §107 borgere. Selvstændigheden starter ved tidlig indsats, men er også et kontinuerligt arbejdsmål for personalet, da vi ved hvor vigtig en rolle det spiller at kunne være selvstændig og klare sig selv på sigt. Her er der særlig fokus gennem arbejdet når det gælder de sociale spilleregler, skole og uddannelse, fritidsinteresser, beskæftigelsestilbud eller hvor anden nødvendig tillæring skal i spil. Vi er et socialpædagogisk opholdssted der fokuserer på behandlingsdelen samt på det præventive og forebyggende.
Vores målgruppe er tilpasset ”kriminalitetstruede børn og unge”, og det vil blive vurderet om der er behov for en særlig indsats, herunder kriminalpræventiv eller forebyggende indsats. Her aftales der med anbringende myndighed hvilke tiltag der kan komme på tale. Børn og unge i denne ”kategori” anses typisk for at være en hårdere målgruppe at arbejde med, da deres udfordringer udover kriminalitet og misbrug, kan være diagnosticeringer der er ukendte eller ikke færdigbehandlede. Derfor skal der, i vores optik, udvises en anden type fokus, en mere struktureret og rammesat omsorg, men også en bevidsthed og tålmodighed for bl.a. afbrudte skoleforløb og svigtede forhold i indlæringen. Det er voksne af en helt særlig støbning der skal til for at håndtere, støtte, guide samt udvise omsorg, forståelse og vidensdele med disse børn og unge.
Der er derfor et markant fokus når denne målgruppe fylder de voksne år. Dette gælder også for indskrivningen. Vi har et særligt fokus når vi placerer denne målgruppe på Viggo, dette for at undgå at placere den helt unge op ad den lidt ældre, netop for ikke at skabe en symbiose hvor der kan drages fordele ved at være den ældste. Her er det særligt vigtigt at når vi screener vores anbringelser, at der foreligger nok dokumentation på de pågældende borgere, netop for at forebygge og undgå at en skade bliver større eller vanskeligere.
Viggos kendetegn
Opholdsstedet Viggo ligger i hjertet af Næstved. Indenfor rækkevidde ligger både tog/busstation, indkøbsmuligheder, skole/fritidstilbud samt træningsfaciliteter. Derfor er det en del af hverdagen på Viggo at man integrerer sig i det lokale samfund og er proaktiv i sin egen sociale udvikling. Viggo er en villa med en skøn have der bl.a. rummer et pære- samt kirsebærtræ til fri afbenyttelse. Indvendigt er Viggo indrettet lyst og lækkert med øje for de små detaljer der gør at alle skal føle sig hjemme. Det er meget vigtigt for os, at alle på Viggo føler sig inkluderet, så de der har lyst og mod på det er altid velkomne til at bidrage til vedligeholdelse samt nytænkning af de fysiske rammer på Viggo i samspil med de voksne.
Det er et fagkompetent og nøje sammensat team der tager imod de anbragte unge på Viggo. Vi er en samling af socialpædagoger, socialrådgiver, NLP-psykoterapeuter, SSP-uddannet personale og gadeplansarbejdere. Den tværfaglige sammensætning bidrager til en helhedsorienteret udviklingsproces. Der afholdes jævnligt temadage for faglige tiltag og begreber, hvor vi bringer alt i spil fagligt og sparrer på tværs af nysgerrighed og et fælles tredje.
Metode og pædagogik
Vi arbejder med KRAP-metoden, som er en evidensbaseret metode. KRAP står for Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik som danner grundlag for et fælles sprog iblandt vores fagprofiler i personalegruppen. Vi har valgt hos os at implementere KRAP, da vi arbejder med en målgruppe der søger et anerkendende virke, samt kan afhjælpes med ressourcer og støttes på de forskellige kognitive niveauer. KRAP er en metode som har været brugt i mange lag, forskellige lag, gennem flere årtier. Vi har i vores personalegruppe haft stor fokus på den anerkendende og ressourcefokuserede pædagogik, hvor vi oplever gennem tilgang af skemaer og anden fagligt materiale, at dette kan hjælpe os og støtte i arbejdet med de børn og unge vi møder på vores vej.
KRAP har en metodik der netop virker godt i vores målgruppes samspil. Metoden og tilgangen understøtter de forskelligheder vi møder i vores arbejde, derfor er der en tråd gennem den dokumentation vi udfører som gør det relativt nemt for både myndighed, kollegaer og selv den unge selv at se progression. Det kan tydes gennem de skemaer vi benytter os af, hvor det fremgår hvor den unge startede i forløbet, samt eventuelle opstartsvanskeligheder eller udfordringer for netop at påvise hvor progressiv den unge har været i samspillet med de voksne for at opnå de resultater som nu foreligger. Skemaerne kan også være et redskab hvor udfordringerne har fyldt meget eller mest, til at vise den unge hvor det er tingene bliver svære og hvornår det er vigtigst for den unge at tage bedst muligt imod hjælpen.